دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود.
این یک تعریف خیلی ساده از
حتما تعداد افرادی که از موبایلهای خود برای انجام کارهای روزمرهشان استفاده میکنند را میدانید. البته دقیقا نه ولی حدودا می دانید.
قبلا که در هر خانواده ای فقط پدرها تلفن همراه داشتند. آن هم یک تلفن همراه خیلی ساده!
ولی الان قضیه فرق کرده و هر عضو یک خانواده حتما مجهز به یک گوشی تلفن همراه است. آن هم از نوع هوشمندش.
با گسترش شبکه های اجتماعی و میزان محبوبیت آن ها، در کشور ما هم استفاده از تلفنهای همراه هوشمند چندین برابر شد.
خب این یعنی چه؟ هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند مسلما بهترین جا برای تبلیغات است.
دیجیتال مارکتینگ هم یعنی همین! یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.
بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات.
در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی هستیم.
استفاده از شبکه های اجتماعی به نوعی به بازاریابی دیجیتالی ما کمک می کنند.
حال فرقی نمی کند بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی به صورت رایگان یا شامل هزینه باشد.
استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتال است می تواند به بازاریابی دیجیتال ما کمک کند.
میتوانیم بهینهسازی سایتمان را برای موتورهای جستجو افزایش دهیم.
به این شکل از طریق موتورهای جست و جو به ویژه گوگل مشتریان زیادی با محصولات و خدمات خود آشنا خواهند شد.
بیشتر کسب و کارهای سنتی هم هستند که روش تبلیغات دیجیتال را در پیش گرفتهاند و سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.
در
در حقیقت در دیجیتال مارکتینگ هدف اصلی ما فروش است البته فروش بیشتر با داشتن مخاطبان هدف گسترده تر.
شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوانید به طیف گسترده ای از مخاطبین دست یابید.
شما نیاز دارید از رسانه های دیجیتال برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید.
امروزه کمتر کسی پیدا می شود که راحت به کسب و کاری اعتماد کند.
در واقع شیوه تصمیم گیری مخاطبان عوض شده است.
با وجود رسانه های اجتماعی محبوب دیگر کسی به حرف شما اهمیت نمی دهد.
اکثرا به حرف این و آن در شبکه های اجتماعی توجه می کنند. بیشتر به کامنت ها توجه می شود.
پس دقیقا به خاطر همین موضوع هم که شده است باید از رسانه های دیجیتال استفاده کنید.
در واقع هر کسب و کاری برای بقا در بین رقبایش باید در رسانه های دیجیتال حضور داشته باشد.
نه اینکه از آن فقط برای کمک گرفتن استفاده کند.
همانطور که گفتم در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد دارم در مورد این ابزارها صحبت کنم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی می کنم
1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)
2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
3- شبکه های اجتماعی (Social Media)
4- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
5- بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
6- بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
7- تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
برای مثال یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است.
با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید.
همیشه گفتم و باز هم می گویم سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد.
مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.
در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.
همانطور که متوجه شدید اینترنت و ابزارهای موجود در آن بهترین روش ها برای بازاریابی و تبلیغات هستند. اگر به دنبال سود زیاد در کسب و کارتان هستید بهتر است از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید و اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید باید خودتان بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید. به عنوان مثال بازاریابی محتوا یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال است. اگر شما بتوانید از طریق تولید محتوای هدفمند مشتری جذب کنید دیگری نیازی به هزینه های دیگر تبلیغاتی نخواهید داشت. البته این فقط یک مثال بود. منظور این است که اگر خودتان
از طرفی اگر شما کارآفرین باشید باید به همه چیز احاطه داشته باشید.
مهم نیست در همه چیز حرفه ای باشید ولی تا حدودی باید بلد باشید.
چون یک کارآفرین حرفهای باید همه چیز بداند.
اما کارآفرین در بسیاری مواقع خودش را درگیر کار نمیکند و سیستمسازیهایی که قبلا انجام داده را استفاده میکند.
تا جایی که می توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.
امیدوارم با مفهوم و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا شده باشید.